Advies

Verzorgingsadvies

  • Was uw voeten regelmatig met een milde (alkalivrije) zeep. Een dergelijke zeep “zonder zeep” zorgt ervoor dat de natuurlijke beschermlaag van de huid niet wordt aangetast,
  • Spoel na het wassen alle zeepresten goed weg en droog uw voeten af. In het bijzonder tussen de tenen.
  • Wrijf de voeten regelmatig met babyolie of een huidvriendelijke crème in ter voorkoming van een uitdrogende huid, kloofjes of andere beschadigingen van de huid.
  • Knip de teennagels altijd recht af, dit voorkomt het ingroeien van de nagels.
  • Als uw nagels bij het knippen snel splijten of afbrokkelen, knip dan met kleine knipjes of gebruik een vijl.
  • Knip, peuter of snijd nooit zelf aan eelt of likdoorns, de kans op verwonding is groot door gebruik van verkeerd gereedschap. Wel kunt u overmatig eelt verwijderen met een puimsteentje of voetvijl.
  • Neem nooit Langer dan 5 minuten een voetenbad, anders wordt de huid te week en extra kwetsbaar voor wondjes of infecties. Gebruik bij een voetenbad geen soda of biotex, maar gewoon keukenzout of een huidolie. Spoel altijd na met schoon water.
  • Wanneer u wondjes op de voet heeft, mag u geen voetenbad nemen. De genezing wordt namelijk belemmerd door het week worden van de huid rondom de wond.
  • Bij diabetici zijn voetenbadjes sterk af te raden! Men heeft een verminderde weerbaarheid en de kans op ontstekingen is beduidend groter.

Schoenadvies

  • Koop schoenen altijd in de namiddag, omdat uw voeten in de loop van de dag dikker kunnen worden.
  • Pas altijd beide schoenen in de winkel, het is normaal dat de éne voet langer kan zijn.
  • Koop schoenen altijd op de langste voet.
  • Pas de schoen altijd staande. Als de voet staat, is hij wat langer dan bij zitten door het gewicht wat erop komt.
  • Loop een tijdje op de schoenen in de winkel rond. Neem de tijd voor het kopen van uw schoenen. Bij twijfel niet kopen. Bij lopen wordt de voet zelfs weer iets Langer dan bij staan.
  • Doe de schoen bij het passen (en het dragen) op de juiste manier dicht. Bij een veterschoen veters goed aantrekken en strikken.
  • De schoen loopt niet uit. Met andere woorden: een schoen wordt niet groter. Als een schoen te klein is, zal dat dus zo blijven. Wel wordt het bovenleer tijdens het gebruik soepeler, waardoor het zich aanpast aan het model van uw voeten.
  • Zorg voor een juiste lengte- en breedte-maat. Maat 40 van het éne merk is beslist geen maat 40 van een ander merk. Dus, let niet alleen op de schoenmaat maar vooral op de pasvorm.
  • Een goed contrefort, dat wil zeggen een goede stevige hielomsluiting, is belangrijk. Hoe steviger het contrefort, des te minder kans op zwikken van de enkels. De hielomsluiting moet niet met de duim in te duwen zijn.
  • De tenen moeten in een schoen vrij kunnen bewegen. Let op voldoende ruimte bij de tenen in de breedte maar ook in de hoogte. Tenen en nagels komen snel in de knel waardoor er pijnklachten kunnen ontstaan.
  • De hakhoogte moet zodanig zijn dat de kuit ontspannen is. Meestal is deze dan ook maximaal 3 cm hoog. Hoe breder de hak van de schoen, hoe stabieler u op de schoen staat.
  • Een goed passende schoen heeft het buigpunt van de schoen onder het buigpunt van de voorvoet.
  • De zool van een schoen moet zo soepel zijn dat een goede afwikkeling mogelijk is. Als je de schoen in je hand hebt moet je de zool kunnen buigen bij de voorvoet.
  • Buigzame onderzool, bij voorkeur rubber, dit geeft meer schokdemping en meer grip.
  • Zorg voor een goede sluiting op de wreef die niet knelt of irriteert, liefst een vetersluiting.
  • Neem liever geen op de wreef laag uitgesneden schoen. De schoen heeft weinig houvast om de voet waardoor de voet gaat slippen bij de hak. Om dit te voorkomen neem je dan snel een kleinere maat waardoor de tenen in de knel komen.
  • Let op dat er geen stiksels of naden en versieringen op en in de schoen over pijnlijke plekken op uw voet lopen. Stiksels, naden en versieringen geven niet mee en worden dus ook niet soepeler. Voel ook altijd met de hand In de schoen, om te voelen of de schoenen daar voldoende glad zijn afgewerkt en geen stiksels op eventuele drukplekken hebben.
  • Koop bij voorkeur een tederen schoen. Leer zorgt voor een goede ventilatie, laat zich gemakkelijk vormen en is duurzaam.
  • Wanneer u moeilijk bij de schoenen kunt, of een verstoorde handfunctie heeft (bijvoorbeeld bij reuma) zijn er elastische veters die u op de juiste lengte en spanning kunt afstellen zodat u daarna een soort instapschoen heeft.
  • Let op of u bij het gebruik van podotherapeutische zolen, verdikkingen of inlays uit uw schoenen kunt halen, zodat de zolen vlak in uw schoenen liggen. Ook scheelt dit aan ruimte wanneer u er de podotherapeutische zool inlegt.
  • Er zijn ook sandalen die geschikt zijn voor het dragen van podotherapeutische zoten. De bestaande inlay kan eruit. Wolkey, Durea, Verhuist, Picardi, Think! zijn enkele merken waarbij dit kan.

Belasting cq. Belastbaarheid

Wel je materiaal verzorgen, maar je voeten vergeten. Dat is de fout die menig sporter maakt. Ruim 5 miljoen Nederlanders sporten regelmatig individueel of in teamverband. Goed voor conditie en gezondheid, sociale contacten en je kunt je energie kwijt. Maar als je gaat sporten met verkeerde schoenen of met een (dreigende) blessure aan voet of been of rugklachten, dan kan sporten juist klachten veroorzaken of verergeren.
Je voeten krijgen tijdens sporten veel te verduren. Zij dragen het lichaamsgewicht en tijdens het sporten is die druk nog veel hoger. Bij hardlopen bijvoorbeeld gaat het om drie tot viermaal je lichaamsgewicht. Ook van andere spieren en gewrichten wordt het nodige verlangd. Denk maar aan snelheid, kracht en herhaalde bewegingen. Wie te weinig aandacht besteed aan de voeten en het schoeisel waarmee men sport, loopt al snel kans op een blessure. Blessures kun je voorkomen door naast een goede warming up meer aandacht te besteden aan je voeten. Daarnaast kunnen wij als Podotherapeut oefeningen meegeven om de balans tussen belasting (hoe vaak doe je iets) en belastbaarheid (hoe zwaar kan je iets hebben) beter te krijgen. Bijvoorbeeld door kuitversterkende of enkelstabiliserende oefeningen mee te geven. Ook schoenadvies is hierbij belangrijk. Een schoen met veel of juist wat minder demping, een stuggere of juist wat buigzamere zool, wel of geen polstering, een neutrale sportschoen of den met al wat ondersteuning en ga zo maar door. Ook voor dagelijks gebruik is dit belangrijk.